Vacanta in Romania – pe drumul vechilor cetati dobrogene si pana la Lacul Ursului din Sovata si nu numai:)

Din calatoria in lung si mai putin in lat prin Romania in vara lui 2020, in plin si prim an pandemic, sunt cateva lucruri care mi-au atras atentia, unele m-au bucurat si altele m-au enervat. Si am sa fiu mai schematica, cu mai putina poveste poate si mai multe detalii puctuale, intr-o constructie de plusuri si minusuri cu care am ramas dupa doua saptamani prin tara.

Traseul & obiective:

• mare si un pic de margine de Delta – Navodari, Sarichioi,
  • drumul vechilor cetati din nordul Dobrogei si Muntii Macinului
  • Cheile Bicazului si urcat pe munte la Durau
  • Comanesti cu Palatul Ghica
  • Toplita cu cascada de apa termala si un superb drum prin defileul superior al Muresului
  • Sovata, Odorhei si Sfantu Gheorghe
  • inapoi la mare 😊

Transportul: masina camper din dotare, picioarele pe munte😊, bicicleta pe la poalele Muntilor Macin

Cazarea:

• Camping Zorile Able din Sarichioi – rustic, chiar pe malul lacului Razim; sa aveti muuult Autan la voi si aparat de izgonit tantarii😊
  • Turtle Camping din Greci – este pur si simplu superb aici, cu gazde minunate – Turtle Camp | Facebook
  • Camping Ursulet, Durau – Camping Ursulet – Durău | Facebook
  • Camping La Gradina din Comansti – https://www.camping-lagradina.com/
  • Pensiunea Banffy din Toplita – Acasa – Pensiunea Banffy  – aici am ajuns dupa ce am vrut sa stam la Camping Haller care de fapt era un glamping si nu acceptau sa stai cu camperul in zona.
  • Camping Stana de Vale din Sovata  – https://www.campingsovata.ro/
  • Camping Hanul Piratilor – Hanul Piratilor RO – update 2021 – de anul acesta accepta in camping doar campere omologate. O idee proasta si o experienta de client jalnica am avut, dupa ce 5 ani la rand am mers acolo cu camperul facut de noi, dar neomologat. Clar mai avem de lucru la customer service approach in turismul local;

Mancarea:

• Se mananca foarte bine la:
    • LeGaFish din Sarichioi
    • pizza de la Marteo din Toplita
    • Pizzeria Baracca din Moinesti
    • Pastravaria Campul Cetatii dintre Reghin si Sovata
    • Restaurant Castel din Sfantul Gheorghe
  • In rest, sar peste detalii si las doar cateva poze 😊

Costuri & plata cu cardul:

• O noapte de campare in camping, 2 persoane, cu electricitate este in jur de 50 – 60 de de lei cam peste tot unde am fost, exceptie la Hanul Piratilor unde ajunge la 130 de lei
  • Plata cu cardul este acceptata la Hanul Piratilor, Camping Ursulet (Durau) si, bineinteles, la pensiunea Banffy

Povestea

Din calatoria in lung si mai putin in lat prin tara in vara lui 2020, in plin si prim an pandemic, sunt cateva lucruri care mi-au atras atentia, unele m-au bucurat si altele m-au enervat. Si am sa fiu mai schematica, cu mai putina poveste poate si mai multe detalii puctuala, cu plusuri si minusuri.

+ satul romanesc arata mai bine, vazut superficial prin geamul masinii: casele sunt vopsite, curtile ingrijite si oamenii se preocupa sa tunda iarba la poarta, sa puna flori si sa mentina curatenia. Nu stiu exact cum reusesc sa faca asta (cred ca parte din familie lucreaza in afara tarii – din pacate asta mi-a fost primul gand) si ce surse de venit au, insa am vazut un mare salt fata de ultima tura prin tara

+ sunt mici afaceri locale care au aparut si care raman locale: in Greci am aflat despre o fabrica de conserve si despre un producator de dulciuri care distribuie in cele 2 magazine in care am intrat (cofetarie si magazin mixt) si in imprejurimi. Si in cele doua magazine puteai plati cu cardul.

+ soselele din Dobrogea sunt foarte bune, cu mici exceptii.

– inca se trece cu bac-ul la Braila, podul fiind intr-o continua constructie de zeci de ani; si aici lipsa vointei politice si lipsa determinarii autoritatilor locale, incompetenta si coruptia isi spun cuvantul.

+ cred ca multi romani care au muncit in afara se intorc si muncesc in propria comunitate si fac ce au vazut pe unde au fost, realizand ca poate fi la fel de frumos si acasa, daca ei pun mana si muncesc la schimbare si nu asteapta sa faca altii pentru ei

+ cred ca internetul si accesibilitatea produselor prin comenzi online au o contributie in dezvoltarea satului romanesc – oamenii au acces la info, vad lucruri si incearca lucruri noi; si mai vreau sa cred ca si copiii localnicilor isi vor dori sa ramana sau sa revina in comunitate sa o creasca si sa o dezvolte in continuare

– orasele mici de provincie sunt in schimb la fel de decazute, cu mici exceptii, iar investitiile aiurea facute de autoritati de dragul de a justifica fondurile europene luate trebuie sa inceteze si politicienii locali sa fie oameni gospodari care sa tina cu comunitatea. De exemplu, in Macin tot orasul era plin cu directionale spre ruinele cetatii Arrubium; la un moment dat am ajuns la final de semne si sub ceea ce parea un mic deal si sub mormane de gunoaie se presupune ca era cetatea….Am facut poze si documentat pentru a scrie la revenire autoritatilor locale si Ministerului Culturii

+ oraselele de munte au o alta energie si aici am intalnit alte afaceri locale, din zona horeca, cred eu ale celor reveniti acasa din strainatate. In Moinesti am vrut sa mancam o pizza si am nimerit la Una Fetta D’Italia si ne-a intampinat chiar proprietarul. Deschisese cu o zi in urma si inca nu aveau meniu de zi. L-am rugat sa ne recomande unde sa mancam. Ne-a recomandat pizzeria Baracca si chiar ne-a rugat sa le spunem ca el ne-a trimis. A vorbit foarte frumos despre colegul de breasla si am apreciat foarte mult asta. A fost f buna pizza la Baracca. In Toplita, am mancat pizza a taglio de la Marteo, care avea si o caramangerie proprie (iar produsele din carne erau afumate pe bune, la fum), un supermaket si o patiserie. Foarte cochete, bine aprovizionate si cu mancare buna (pe testate:) )

– apropos de a te avea bine cu “competitia”, la Sarichioi, vechi sat pescaresc, concurenta nu e asa de bine privita. Taverna LeGafish care arata super, avea icre delicioase, o limonada grozava si pregatea peste intreg pe plita, cu sare, a primit din partea proprietarului de camping “recomandari” negative, doar pentru a ne convinge sa mancam peste de la el ci nu de la LeGafish. Am luat de la amandoi.

+ Eu tot cred, si primul exemplu ajuta, ca vom scapa la un moment dat de “sa moara capra vecinului” si vor intelege tot mai multi ca este buna concurenta pentru a te putea diferentia, pentru a deveni mai bun in fiecare zi si pentru a deservi tot mai bine clientii

+ coincidenta sau nu, in vacanta asta, toate campingurile gestionate de tineri erau mult mai atente la masurile de igiena si preventie

+ numarul campingurilor “ca in afara” a mai crescut

+/- am intalnit turisti pe munte, dornici sa se bucure de ceea ce ofera natura; m-a bucurat sa vad asta. Pe de alta parte, unii pleaca pe munte (indiferent de dificultatea traseului) echipati cu incaltari de oras si fara apa, riscand sa se accidenteze sau sa se deshidrateze

+ lumea purta masca in spatiile inchise in procent de peste 98%

Si ultima parte din cele observate & un pic “de filtru” despre vacanta pe la noi:

+ recomand camping-urile Turtle Camping (Greci), Camping La Gradina (Comanesti), Ursulet (Durau), Camping Sovata – utilitati ok, curatenie ok, liniste, fara muzica si fara galagie

+ Cascada termala din Toplita este de vizitat – nu stiam de ea, am descoperit-o pe drum; pentru ca nu am putut campa la Camping Fain am stat la Pensiunea Banfi – o recomand. In zona ar mai fi de vazut si Pesterile de Mulaj (just Google it 🙂) – nu le-am vizitat, inca mai aveam febra musculara dupa urcusul pe Ceahlau

+ defilelul superior al Muresului – intre Toplita si Deda – este foarte pitoresc & plin de cabane si casute foarte cochete

– Reghin nu mi-a spus nimic, doar haos si proasta administrare

+ la Pastravaria Campul Cetatii dintre Reghin si Sovata se mananca f bine

+ Sovata a fost o surpriza placuta – toata statiunea era renovata si plina de turisti; parcul Lacul Ursului bine intretinut

+ Cheile Bicazului – superbe la revedere

+ e ceva la Odorheiul Secuiesc care imi place si care ma face sa revin aici regulat, in afara de magazinele de echipament sportiv, demult inchise

+ se mananca grozav la intrarea in Sf Gheorghe, la Restaurantul Castel

A fost o vacanta tare frumoasa la noi. O data la ceva ani merita sa iei o gura de realitate romaneasca si sa fii placut suprins.

Vacanta frumoasa 🙂

Dacă ai un gând despre ce ai citit mai sus, lasâl aici

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.